Białystok przed II wojną światową miał swoją ciemną stronę – ukrytą między brukiem, błotem i szemranymi opowieściami. Chanajki – dzielnica wymazana z reprezentacyjnego oblicza miasta – żyjąca własnym rytmem, na styku codzienności i półświatka, gdzie granica między przetrwaniem a przestępstwem była ledwie wyczuwalna. Krążyły tam cienie złodziei i fałszerzy. W ciasnych uliczkach – Sosnowej, Młynowej, Krakowskiej – tętniło życie z dala od salonów i oficjalnych kronik.
W moim projekcie próbuję odtworzyć wizerunki ludzi, których nazwiska i czyny przetrwały jedynie na łamach dawnych gazet. Sięgam do archiwalnych artykułów z gazet, by ożywić postacie, których twarze nigdy nie trafiły przed żaden obiektyw. Te fotografie nie są rekonstrukcją, lecz wizualnym domysłem – artystyczną interpretacją śladów, jakie zostawiła po sobie przestępcza codzienność Chanajek.
Dziś Chanajki są cieniem – częściowo zburzone, częściowo odnowione, ale wciąż niejednoznaczne. Ten „raport”, który tworzę, nie jest jedynie dokumentem o zbrodni. To również moja osobista refleksja o pamięci, tożsamości i o tym, co zostaje, gdy znikają świadkowie.
Opieka artystyczna - Andrzej Górski
Konsultacje kostiumologiczne - Marta Pietruszko
Obsada: Dariusz Szada-Borzyszkowkski (Jankiel Rozengarten), Piotr Niedźwiedź & Jarosław Popławski (Pajęczarze), Zuzanna Święcka (Maria Gołdeszczuk)